Czynności związane z zameldowaniem, wymeldowaniem, zgłoszeniem wyjazdu i powrotu z zagranicy od 31 grudnia 2012 r można dokonać w urzędzie przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej, po okazaniu przez pełnomocnika dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.
Kolejną zmianą jest czas, w którym osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Zapis nowelizacji ustawy zobowiązuje do zameldowania się najpóźniej w 30 dniu po przybyciu do tego miejsca.
Osoby wyjeżdżające poza granice kraju mają obowiązek zgłosić swój wyjazd właściwemu ze względu na pobyt stały organowi, jeżeli jest on dłuższy niż 6 miesięcy, poprzednio wynosił on 3 miesiące.
Istotną zmianą, jaką niesie nowelizacja ustawy, jest możliwość wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Czynności tych można dokonać meldując się w organie gminy na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące wypełniając odpowiedni formularz meldunkowy.
Od 1 stycznia zniesione zostały sankcje karne za nie dopełnienie obowiązku meldunkowego.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?