Porozumienia Term Sheet zostały podpisane z Mitsui O.S.K. Lines oraz BW LNG, wyłonionymi w trakcie pierwszej części postępowania przetargowego. Porozumienia regulują najważniejsze warunki przyszłej umowy czarterowej, takie jak termin dostawy statku, obowiązki stron, konsekwencje opóźnienia dostawy, okres czarteru i określają „mapę drogową” dalszych negocjacji umowy czarterowej, którą Gaz-System planuje zawrzeć na okres 15 lat z jednym z tych podmiotów.
Pierwsza jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskie,j ma zacząć funkcjonować na początku 2028 roku. Ostateczna umowa czarterowa podpisana z podmiotem wyłonionym w drugim etapie przetargu ma opiewać na 15 lat.
BW LNG jest spółką w całości należącą do BW Group, wiodącej firmy sektora morskiego, posiadającej flotę ponad 490 statków przewożących ropę i gaz, z czego 33 to zbiornikowce LNG i FSRU. Japoński Mitsui O.S.K. Lines posiada 111 statków na LNG, w tym największą na świecie jednostkę FSRU o nazwie Bauhinia Spirit.
- Jesteśmy już o krok od podpisania umowy na czarter jednostki FSRU czyli pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej. Polska bardzo wiele zyskała dzięki konsekwencji w rozwijaniu infrastruktury energetycznej. Realizacja projektu FSRU jest dopełnieniem długoterminowej strategii dywersyfikacji kierunków dostaw błękitnego paliwa i budowy bezpieczeństwa gazowego Polski i regionu – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
- Zakończyliśmy kluczowy etap procedury wyboru dostawcy statku FSRU. Zostały podpisane odrębne warunkowe umowy przedwstępne, zwane Term Sheet z dwoma podmiotami. Wybraliśmy do dalszych negocjacji doświadczone firmy, które dysponują know-how i odpowiednim zapleczem produkcyjno-finansowym - powiedział Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
- BW LNG jest zaszczycone, że znalazło się wśród wybranych przez Gaz-System kandydatów do budowy i obsługi pierwszej jednostki FSRU w Polsce. BW LNG dołoży wszelkich starań we współpracy z Gaz-System, zmierzającej do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego nie tylko Polski, ale także regionu Europy Środkowo-Wschodniej - powiedziała Yngvil Åsheim, Dyrektor Generalny BW LNG.
- To wielki zaszczyt dla MOL, że może przyczynić się do realizacji strategicznego projektu infrastrukturalnego w Zatoce Gdańskiej. W ciągu swojej 140-letniej historii MOL świadczył usługi w różnych branżach i zawsze działał z myślą o kliencie. Postrzegamy sektor LNG jako jeden z kluczowych czynników prowadzących do zrównoważonej gospodarki światowej. Jesteśmy zaangażowani w ten niezwykły projekt, który długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne w regionie - powiedział Toshinobu Shinoda, Dyrektor Zarządzający Regionalnego Oddziału Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., MOL (Europe Africa).
Jednostka FSRU będzie przystosowana do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Program FSRU obejmuje też inne inwestycje, niezbędne do uruchomienia Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Oprócz jednostki FSRU niezbędne jest wybudowanie infrastruktury morskiej i lądowej. Infrastruktura morska to przede wszystkim platforma cumownicza i gazociąg podmorski,. Dodatkowo niezbędne jest wybudowanie falochronu osłonowego. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?