Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prace na bajpasie kartuskim skończone. W poniedziałek ruszą tędy pociągi

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Będzie można w końcu przejechać nową linią kolejową z Gdańska do Kartuz. Tzw. bajpas kartuski jest już oficjalnie ukończony. „To nowa, szybsza, alternatywna trasa” - zapewnia PKP PLK.

Bajpas kartuski jest gotowy. Po ponad dwóch latach zakończyły się prace na wyczekiwanej, alternatywnej trasie kolejowej z Gdańska do Kartuz, biegnącej w śladzie dawnych linii nr 234 i 229.

Robót na miejscu nie ma już właściwie od końcówki 2023 r., na początku lutego 2024 r. zaś zmodernizowaną linią przejechał pierwszy pociąg. Pasażerowie jednak skorzystać będą mogli z nowych połączeń od poniedziałku 11 marca.

- Od poniedziałku, wraz ze zmienionym rozkładem jazdy, wracają pociągi na tzw. bajpas kartuski, czyli mówimy o trasie Gdańsk Kiełpinek, Gdańsk Kokoszki do Glincza. Na trasę wjedzie 6 par pociągów, podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Bajpas kartuski to nowa, szybsza, alternatywna trasa, która łączy Kartuzy z Gdańskiem.

Wielka przebudowa starej linii

W ramach inwestycji na tzw. bajpasie kartuskim zmodernizowane zostały tory, rozjazdy, zainstalowano też nowy system kierowania ruchem. Podróżni dostrzegą też metamorfozę, jaką przeszły perony na trasie: Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła czy Żukowo Zachodnie. Doszedł też zupełnie nowy przystanek w Otominie.

Koszt modernizacji odcinka z Gdańska do Glincza wyniósł ostatecznie 103 mln zł.

Podobnie kompleksową przebudowę przeszła trasa z Glincza do Kartuz (linia 229). Przede wszystkim całkowicie odnowiona została stacja w samych Kartuzach - dobudowano tu 6 nowych torów i dodatkowy peron jednokrawędziowy, a także powstała łącznica, dzięki której pociągi będą mogły przejeżdżać dalej do Kościerzyny bez potrzeby zmiany czoła.

- Właściwie rozebraliśmy stację i zbudowaliśmy od nowa - komentuje Jarosław Banaszewski, zastępca dyrektora regionu północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Zauważalną zmianą jest również zmodernizowany przystanek w Dzierżążnie, przy którym mogą się teraz mijać pociągi, co ma znacznie usprawnić płynność przejazdów.

Odcinek z Glincza do Kartuz, wraz ze stacją w stolicy Kaszub, kosztował 198 mln zł.

Istotna inwestycja, zwłaszcza na nadchodzące lata

PKP PLK w bajpasie kartuskim upatruje nowej, alternatywnej trasy kolejowej z Gdańska na Kaszuby. W najbliższych latach jednak może się on stać jedyną taką trasą.

Z założenia bowiem bajpas powstawał w związku z przygotowywaną elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz). Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany. Nowa linia umożliwi zachowanie tych połączeń.

- Ta linia jest potrzebna zwłaszcza w momencie, gdy ruszy modernizacja linii 201, kiedy będą planowane zamknięcia. Dzięki bajpasowi kartuskiemu wciąż będzie możliwe połączenie kolejowe Kartuz z Gdańskiem - dodaje Przemysław Zieliński.

Prace na trasie z Gdyni do Kościerzyny mają ruszyć w kwietniu 2025 r. Całość podzielono na trzy odcinki. W przypadku fragmentu z Kościerzyny do Somonina już jest ogłoszony przetarg, odcinek Somonino - Osowa PKP PLK S.A jest na etapie po otwarciu ofert, z kolei na ostatnią część inwestycji - Osowa - Gdynia - przetarg ruszy w lipcu 2024 r. Planowo wszystko ma się tu zakończyć w 2027 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zukowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto