Pracownia Analizy układów mechanicznych w elektrowniach jądrowych powstała dzięki dofinansowaniu w ramach współpracy z PGE EJ 1. To już czwarta specjalistyczna pracownia w Powiatowym Zespole Szkół nr 2, w której mogą szkolić się przyszli pracownicy elektrowni jądrowych.
Tworzymy pracownie fizyki z prawdziwego zdarzenia. Każdy dział fizyki, który jest tutaj reprezentowany ma swoją osobną pracownię. Tym sprzętem będą posługiwali się głównie uczniowie, którzy mają u nas zajęcia z fizyki rozszerzonej. Jest tutaj sprzęt do badania wytrzymałości materiałów na ściskanie, rozciąganie, zginanie, a także sprzęt do badania układów jezdnych, sił tarcia. Dysponujemy także sprzętem do badania siły dośrodkowej, momentu bezwładności, elementów konstrukcyjnych elektrowni
– tłumaczy Przemysław Rojewski, nauczyciel fizyki w PZS nr 2 w Wejherowie.
Pierwsza pracownia specjalistyczna w ,,Elektryku” została otwarta w roku 2016. Sukcesywnie, co roku do tej pory powstaje nowa.
Pomysł zrodził się cztery lata temu, gdy nawiązaliśmy bliższą współpracę z PGE. Wtedy też po rozmowach o tym, co konkretnie możemy zrobić dla uczniów, jak przygotować kadry pod przyszłych pracowników elektrowni jądrowych, tak aby uczniowie już w szkole średniej wiedzieli co i dlaczego dzieje się w elektrowniach jądrowych, jak ta energia jest wytwarzana, czy ona jest bezpieczna, po kolei co roku występowaliśmy z wnioskiem o uruchomienie kolejnych pracowni
– mówi Gabriela Lisius, starosta powiatu wejherowskiego.
Wszystkie te pracownie są połączone ze sobą, kompatybilne. Jest to już czwarta pracownia. Myślę, że cały ten kompleks jest to ewenement na skalę krajową, a może nawet europejską. Nie ma takiej placówki, w której funkcjonowałyby tak dobrze zorganizowane pracownie z takim zakresem nauczania. Mamy tutaj rozszerzony zakres nauczania fizyki jądrowej i atomowej
– podkreśla.
W roku 2018 powstała pracownia, w której uczniowie mogli poznawać zagadnienia związane z termodynamiką stosowaną. Teraz uczniowie będą mogli poznać tajniki konstrukcji elektrowni, nauczyć się jak budować, aby była ona niezawodna.
Idea polega na tym, żeby młodzi ludzie, choć nie tylko, zrozumieli podstawy fizyczne energetyki jądrowej oraz wszystkie dodatkowe elementy, które są związane z budową czy działaniem elektrowni
– podsumowuje Jarosław Wiżyn – Jastrzębski, kierownik szkolenia praktycznego w PZS nr 2.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?