- Konieczność przebadania terenu przeznaczonego pod inwestycję wynika z decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych na podstawie wcześniej wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad badań rozpoznawczych - informował w maju 2019 roku gdański oddział GDDKiA.
Wiosną ubiegłego roku wyłoniono również wykonawców badań. Zostały one podzielone na trzy zadania (nr 1 koszt 937 tys. zł, zadanie 2 – 302 tys. zł oraz zadanie 3 – ok. 1 mln zł). Kilka miesięcy później ruszyły się badania archeologiczne na budowie drogi ekspresowej S6 Trasie Kaszubskiej. Rozpoczęły się one w październiku 2019 roku na odcinku nr 3 między Szemudem a Gdynią i listopadzie na odcinku nr 2 Luzino-Szemud.
- Do tej pory przebadano pozostałości osad pradziejowych w postaci palenisk, jam osadowych i ziemianek. Do najciekawszych znalezisk należy przebadanie pozostałości prawdopodobnie kurhanu kultury wielbarskiej. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej. Ze względu na ochronę dziedzictwa, nie podajemy ich lokalizacji. Prace archeologiczne są dalej kontynuowane. W ciągu najbliższych dwóch tygodni ruszą również na odcinku nr 1 między Bożympolem Wielkim a Luzinem - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Co ważne Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.
- Ewentualną przeszkodą w realizacji tych badań mogą być trudne warunki atmosferyczne (niska temperatura i opady deszczu/śniegu). W trakcie prac prowadzonych prac budowlanych mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich w celu okazania i wydania ewentualnej decyzji o konieczności przebadania tego miejsca - wyjaśnia rzecznik prasowy.
Jak tłumaczy GDDKiA terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.
Przypomnijmy, że budowa 40 kilometrowej Trasy Kaszubskiej powinna zakończyć się w 2021 roku. Trasa S6 połączy Bożepole z Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack. Dodajmy, że w styczniu GDKKiA poinformowało o wydaniu kolejnej, czwartej decyzji - zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej tym razem odcinka Bożepole Wielkie - Luzino.
- Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku wyniesie ok. 338 mln zł. Otrzymana decyzja obejmuje środkową część odcinka Bożepole Wielkie - Luzino i umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych. W najbliższym czasie spodziewamy się wydania przez Wojewodę Pomorskiego kolejnej, ostatniej na pozostałe fragmenty odcinka. Tym samym mielibyśmy komplet pięciu decyzji ZRID dla trasy S6 od Bożegopola Wielkiego do Gdyni o długości ok. 42 km - czytamy w komunikacje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
S6 między Bożympolem Wielkim a Luzinem będzie mieć długość 10,4 km.Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju.W ramach tej inwestycji zostaną także wybudowane węzły: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino. Ponadto na potrzeby przyszłego zarządzania trasą powstanie obwód utrzymania drogi ekspresowej „Luzino” z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?