Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa dodatkowych torów z Gdyni do Słupska pod znakiem zapytania [ZDJĘCIA]

ts
Budowa dodatkowego toru z Trójmiasta do Słupska stoi pod znakiem zapytania. W ostatniej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego na ten projekt nie przeznaczono nawet połowy przewidywanej całej wartości tej inwestycji.

PKP PLK poinformowało, że obecnie spółka opracowuje dokumentację projektową dla planowanej inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk”. Przygotowywanie dokumentacji planowane jest w 2019 roku.

- Dokumentacja musi jednak uwzględniać rozszerzenie projektu o dobudowę torów i podwyższenie technicznych parametrów linii na 200 km/h, czyli pozyskanie odpowiednich decyzji środowiskowych i pozwoleń - mówi Martyn Jaduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, który dodaje, że po zapewnieniu finansowania możliwe będzie rozpoczęcie inwestycji najwcześniej w czwartym kwartale 2020 roku.

Tylko tutaj pojawia się znak zapytania, jeśli chodzi o kwestie sfinansowania tego pomysłu. Wprawdzie według ostatniej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku projekt znajduje się na liście podstawowej na pozycji 101, to jednak z mniejszymi funduszami.

Według KPK, który zastąpił Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych, wartość tego projektu obliczana jest na 310 milionów złotych. A to zdecydowanie za mało. Obok, w uwagach dopisano, że przewidywana wartość całego projektu wynosi 841,4 mln zł.

Problemy z modernizacją linii kolejowej 202 odbiją się też czkawką w przypadku planowanej budowie tunelu na tak zwanym Węźle Zryw w Wejherowie.

- Tak, wpłynie w 100 proc. Od PKP zależy w jakim terminie zostanie zrealizowany Węzeł Śmiechowo (Zryw) - komentuje krótko Urząd Miejski w Wejherowie.

Przypomnijmy, że docelowo - jeśli kolejowa inwestycja dojdzie do skutku - linia będzie czterotorowa na odcinku Gdynia Chylonia - Wejherowo, a od Wejherowa do Słupska będzie dwutorowa. W założeniu dzięki poprawie przepustowości nadmorskiej linii, przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Natomiast w styczniu 2018 roku podpisano umowę na zaprojektowanie wszystkich odcinków linii między Trójmiastem a Słupskiem, gdzie na niektórych fragmentach planuje się nawet podniesienie prędkości do 200 km/h.

Jak zauważa portal rynek-kolejowy.pl brak finansowania dla inwestycji to tylko jeden z problemów. Wiadomo już, że bardzo trudno byłoby obronić kosztorys dla linii z finansowymi oczekiwaniami na poziomie tych z 2016 roku. Analitycy rynku wskazują, że od tego czasu istotne koszty składające się na realizację prac na gruncie wzrosły o ponad 30%. Budowa na ważnej nadmorskiej magistrali do roku 2023, nawet jeśli rozpoczęłaby się latem 2020 roku, wymagałaby bardzo wysokiego tempa prac. Kompleksową modernizacją objęty ma być tu 110-kilometrowy odcinek linii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wejherowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto