Przypomnijmy, że w drugiej połowie grudnia 2021 roku spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podały informację, że w nadmorskiej gminie Choczewo ma powstać elektrownia jądrowa. Jako preferowaną lokalizację wskazano tę o nazwie "Lubiatowo-Kopalino". Taka inwestycja wymaga m.in. infrastruktury dojazdowej. Pojawiają się pytania dotyczące m.in. kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w odpowiedzi na nasze pytania tłumaczą, że "prowadzą postępowanie, które ma bezpośredni związek z działalnością spółki Polskie Elektrownie Jądrowe".
- Postępowanie PLK dotyczy wykonania w ramach umowy ramowej opracowań kart informacyjnych przedsięwzięcia, raportów o oddziaływaniu na środowisko, rozpoznania warunków przyrodniczych, inwentaryzacji przyrodniczych dla przedsięwzięcia pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”. Plany Spółki Polskie Elektrownie Jądrowe dotyczące rozwoju poszczególnych elementów infrastruktury towarzyszącej, w tym kolejowej, które spółka PEJ zamierza przedstawić w Raporcie oddziaływania na środowisko (ROOŚ), będą miały charakter poglądowy i mogą ulec zmianie - wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dodajmy, że jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecie funkcjonowała linia kolejowa nr 230 Wejherowo-Garczegorze. W końcówce XX wieku był jeszcze prowadzony tą drogą ruch towarowy. Obecnie linia ta jest nieprzejezdna.
Ma być połączenie drogowe
Już wcześniej informowaliśmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została zobligowana do rozpoczęcia prac przygotowawczych dla budowy połączenia planowanej elektrowni jądrowej w lokalizacji "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo z drogą ekspresową S6. GDDKiA opracowała Program Inwestycji (PI) na prace przygotowawcze. W lutym 2022 roku dokument został zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury.
- Obecnie przygotowujemy dokumenty do ogłoszenia przetargu na opracowanie Koncepcji programowej z wariantowaniem przebiegu trasy i materiałów niezbędnych do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - poinformował Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Warto podkreślić, że spółka PEJ zaznacza, że wybór preferowanej lokalizacji nie oznacza finalnej zgody na realizację inwestycji w takim wariancie. Polskie Elektrownie Jądrowe będą się teraz ubiegać o uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla umiejscowienia przyszłej elektrowni, w szczególności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji lokalizacyjnej.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?