Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Seniorka z Rumi została oszukana metodą "na policjanta" na 60 tys. zł. Mundurowi apelują o ostrożność

OPRAC.: ts/KPP Wejherowo
pexels.com
Oszuści działający metodą „na wnuczka" czy „na policjanta" wciąż dzwonią do wejherowskich seniorów. Niestety, seniorka z Rumi dała się oszukać i straciła mienie o wartości 60 tys. zł.

Jak ustalili policjanci, oszustka poinformowała seniorkę, że jej córka, spowodowała wypadek drogowy, potrąciła kobietę w ciąży, a teraz, żeby uniknąć aresztowania, musi zapłacić kaucję. Kobieta miała spakować pieniądze do reklamówki i przekazać mężczyźnie, który został wysłany po odbiór pieniędzy.

- Kobieta była przekonana, że rozmawia z funkcjonariuszem. Pokrzywdzona spakowała gotówkę i biżuterię do torby i przekazała obcemu mężczyźnie. Oszust nakłonił 83-latkę do przekazania mu pieniędzy i biżuterii o wartości łącznej 60 tys. zł - relacjonuje asp. sztab. Anetta Potrykus, oficer prasowy w Komendzie Powiatowej Policji w Wejherowie.

Na terenie powiatu doszło też do innego oszustwa. W tym przypadku osoby sprzedające różne przedmioty na portalach internetowych zostały przekonane do zalogowania się na stronę banku poprzez kliknięcie w link, który kierował bezpośrednio do portalu łudząco podobnego do oryginalnego, a następnie zalogowanie się do konta, podanie numeru karty i kodu bezpieczeństwa. W ten sposób oszuści uzyskali możliwość do zalogowania się na stronę banku i wypłacenia pieniędzy blikiem.

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa? Policjanci radzą:

  • Oszustów nie zadowalają już kwoty pieniędzy posiadane w domu. Stosując techniki psychomanipulacyjne, doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty, lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.- Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. NIGDY też nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
  • W momencie, kiedy ktoś przez telefon będzie mówił, że jest policjantem lub prokuratorem oraz będzie opowiadał o prowadzonej sprawie i potrzebie przekazania pieniędzy – zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
  • Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie przekazujmy też informacji o posiadanych w domu kosztownościach.
  • Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą ich oszukać. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z podobną informacją. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.

Natomiast podczas internetowej sprzedaży:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – należy zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów);
  • korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
  • w przypadku zakupów na portalu np. OlX, czy innych aplikacji służących do sprzedaży choćby używanych ubrań, nie korzystajmy z żadnych dodatkowych komunikatorów i nie podawajmy swojego e-maila. Zakupy powinny być dokonywane przez oryginalną platformę czy aplikację, tam krok po kroku wszystko jest przygotowane i nie ma potrzeby, aby w tym zakresie korzystać z aplikacji Whatsapp. Naszą czujność powinniśmy wzmóc, jeśli osoba zainteresowana zakupem, nawiązuje z nami kontakt, poza portalem lub próbuje nawiązać prywatny kontakt przez komunikator czy maila.
od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na rumia.naszemiasto.pl Nasze Miasto