Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!
Tunel w Węgierskiej Górce robi wrażenie! Budowa wkroczyła w nową fazę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała, jak wygląda jeden z tuneli oraz poinformowała w jakim stopniu są zaawansowane prace.
- Tak prezentuje się zbrojenie obudowy jednej z naw w tunelu budowanym w okolicach Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w mediach społecznościowych, pokazując jeden z zazbrojonych tuneli.
Dodała, że w ramach inwestycji powstają dwa dwunawowe tunele: jeden przez masyw Białożyński Groń o długości 1 km oraz drugi przez masyw Barania Góra o długości 834 m.
- Zaawansowanie prac w obu obiektach szacujemy na ponad 65 procent - podkreślił inwestor.
To dobra wiadomość, bo oznacza, że prace nie zwalniają tempa. A budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki to ważna inwestycja dla mieszkańców regionu, ale także tysięcy kierowców podążających na Słowację. Dzięki budowie brakującego, 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 zmniejszy się nie tylko ruch przez centrum Węgierskiej Górki czy Milówki, ale także skróci dojazd do polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu.
Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki - zobacz ZDJĘCIA
O budowie tego odcinka mówiło się od lat, swego czasu protestowali w tej sprawie mieszkańcy powiatu. Ostatecznie umowa na budowę obejścia Węgierskiej Górki została podpisana końcem 2019 roku. Prace ruszyły wiosną 2020 roku.
Ośmioipółkilometrową trasę ekspresową miedzy Przybędzą i Milówką buduje Mirbud S.A. Już na początku inwestycji wiadomo było, że nie będzie łatwo. Do wydrążenia były cztery nitki dwóch tuneli w masywie górskim. To najtrudniejszy z elementów tej inwestycji i to właśnie budowa tuneli już na początku przyblokowała i opóźniła tę inwestycję.
Pierwszy, krótszy tunel, który liczy ponad 800 metrów, został już wydrążony jesienią 2022 roku. Później dołączył do niego drugi tunel. W połowie września 2023 roku zakończył się kolejny etap tej ważnej inwestycji. Za pomocą ładunku wybuchowego została przebita druga nawa 900-metrowego tunelu w ciągu S1.
Przypomnijmy, że wyznaczona w górskim terenie trasa będzie w ponad 80 procentach biegła po różnego rodzaju obiektach inżynierskich, takich jak estakady, wiadukty, mosty czy tunele. Będzie prowadziła po aż pięciu estakadach, trzech mostach i przez dwa tunele.
Kiedy obejście Węgierskiej Górki będzie gotowe?
Kiedy pojedziemy tym odcinkiem drogi ekspresowej? Na swojej stronie wykonawca, czyli firma Mirbud umieściła datę końca realizacji na rok 2025. I, prawdopodobnie, dopiero wtedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem. GDDKiA optymistycznie zakłada, że uda się otworzyć ten odcinek pod koniec przyszłego roku. Jednak Na rok 2025 planowane jest także oddanie kierowcom kilku pozostałych, obecnie będących w budowie, odcinków drogi S1. Niektóre z jej części będą gotowe wcześniej, inne dopiero w 2025.
Oni dostali się do Europarlamentu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?