Obowiązująca od września 2015 roku Ustawa krajobrazowa, a właściwie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu z dnia 24 kwietnia 2015 r., wprowadza istotne zmiany, które w przyszłości być może uporządkują naszą przestrzeń publiczną. Dzięki uchwałom władze gmin mogą egzekwować sankcje za nieprzestrzeganie warunków umieszczania nośników reklamowych, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam.
Takie uchwały już od ponad dwóch lat mają Gdańsk i Sopot. Gdynia i Władysławowo prowadzą obecnie wysoko zaawansowane prace nad projektami. To drugie miasto jest już nawet po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków i jest szykowany do wyłożenia do publicznego wglądu.
W skład grupy ds. zwalczania wszechobecny reklam wchodzą m.in. gminy z powiatu wejherowskiego
To zasługa współpracy z Obszarem Metropolitalnym, który chcąc przybliżyć i ułatwić proces tworzenia zapisów uchwał krajobrazowych, zainicjował wymianę doświadczeń w tym zakresie. Od października 2020 r. grupa ds. uchwał krajobrazowych utworzona przy Komisji ds. Infrastruktury i Środowiska Obszaru pracuje nad uniwersalnymi elementami uchwał, gotowymi do wykorzystania przy tworzeniu projektu dla danej gminy. W skład przedstawicieli gmin wchodzą: Sopot, Gdańsk, Gdynia, Kolbudy, Malbork, Żukowo, Rumia, Pruszcz Gdański, gmina Pruszcz Gdański, Władysławowo, Wejherowo, Szemud, Krynica Morska, Pelplin, Lębork, Puck.
- W ostatnim czasie zakończyła się inwentaryzacja reklam w mieście. Dzięki niej możliwe stało się przygotowanie wstępnych zapisów uchwały krajobrazowej, które planujemy skonsultować z mieszkańcami, reklamodawcami i przedsiębiorcami. Bazujemy również na doświadczeniach gmin, które wprowadziły już taką uchwałę. Do czasu jej uchwalenia obowiązują zapisy dotyczące reklam, które zostały zawarte w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego - wyjaśnia Ariel Sinicki, wiceburmistrz Rumi.
- Dokonano wstępnej diagnozy stanu istniejącego formy i lokalizacji reklam w mieście - czytamy z kolei w odpowiedzi Urzędu Miejskiego w Wejherowie. - Mamy świadomość negatywnego wpływu reklamy na krajobraz miejski, ład przestrzenny, architekturę i zieleń. Niemniej jednak zauważono pozytywne przykłady reklamy, której wizualna forma szanuje otoczenie i nie działa agresywnie na ład przestrzenny. W związku z powyższym Miasto planuje jeszcze w tym roku podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia projektu uchwały krajobrazowej, która docelowo wprowadzi prawne regulacje umożliwiające eliminacje z przestrzeni miejskiej szpecących reklam i ustali zasady lokalizacji nowych reklam, których forma uwzględni charakter otoczenia. Proces wprowadzania zmian jest długotrwały i wymaga zaangażowania wielu środowisk.
Wiceburmistrz Rumi podkreśla, że w mieście "widzą potrzebę uporządkowania tego tematu, dlatego Rada Miejska pod koniec czerwca 2017 roku podjęła uchwałę intencyjną o rozpoczęciu prac nad uchwałą krajobrazową."
- Celem tych działań jest nie tyle usuwanie tzw. reklam, co lokowanie ich w harmonii z ładem przestrzennym, podkreślając walory krajobrazowe miasta. W urzędzie powołany został zespół, który koordynuje prace przygotowawcze związane z wprowadzeniem uchwały krajobrazowej - mówi Sinicki.
W Rumi w ramach zleconej przez urząd miasta inwentaryzacji wykonano fotorejestrację i skaning laserowy 3D ulic o łącznej długości przekraczającej 32 kilometry. Zinwentaryzowano 4387 nośników reklamy zewnętrznej, a także wykonano kompleksową analizę występowania nośników reklamowych na wybranych odcinkach dróg.
- Zdaniem ekspertów liczba reklam w przestrzeni publicznej jest znacząca, co powoduje chaos reklamowy w mieście – w tym na reprezentacyjnych ulicach Rumi - tłumaczy wiceburmistrz. - Analizy zajęcia pasa drogowego wykazały również znaczący wzrost możliwości pobierania opłat za reklamy, które potencjalnie nie są objęte decyzjami o naliczeniu rocznej opłaty za zajęcie pasa drogowego, oraz możliwość nałożenia kar za nielegalne zajęcie pasa drogowego - dodaje.
Spotykania grupy ds. uchwał krajobrazowych odbywają się raz w tygodniu. Najważniejszym ich celem jest opracowanie szablonu uchwał krajobrazowych, czyli podstawy prawnej, obejmującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych, a także rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?