Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wejherowo. Krok w stronę ekologicznego transportu. MZK przygotowuje się do kupna trzech autobusów zeroemisyjnych

Alicja Choinka
Alicja Choinka
UM Wejherowo
W bieżącym roku w zasobach MZK Wejherowo pojawić się mają trzy autobusy zeroemisyjne. Docelowo, do roku 2035, ich planowana liczba to 45. Specyfikacja nowych pojazdów ma pozwalać na wykonanie całego kursu, bez konieczności ładowania na trasie. - Oprócz zeroemisyjności nacisk położony zostanie na ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi, jakość wykonania, sprawy związane z bezpieczeństwem, przewożeniem osób niepełnosprawnych czy wózków – podkreśla prezes zarządu MZK Wejherowo.

Pod koniec grudnia 2021 roku ogłoszony został przetarg na zakup trzech autobusów zeroemisyjnych dla MZK Wejherowo. Ostatni pojazd spalinowy, który trafił do wejherowskiego zakładu, zaprezentowany został w czerwcu 2021 roku. Kolejne stanowić będą już te o znacznie bardziej przyjaznym środowisku napędzie.

Jest to bardzo duże wyzwanie. Pozyskiwanie środków na zakup pojazdów w naszej firmie odbywało się i odbywa z własnych funduszy, które gromadzimy za przewożonych pasażerów

– mówi Czesław Kordel, prezes zarządu MZK Wejherowo.

Każdy, kto podróżuje autobusem i kasuje bilet, może mieć świadomość, że dołożył się do zakupu nowego.

Gdy weszła w życie Ustawa o elektromobilności, przedsiębiorstwo podjęło współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakup nowych pojazdów stanowi kontynuację podjętych wcześniej działań.

Udało się zaangażować do współpracy nieformalny układ, w który weszły miasta Gdynia, Gdańsk, Tczew, Wejherowo oraz rafinerię Lotos

– tłumaczy Czesław Kordel.

Naszym zadaniem było opracowanie metody zastosowania wodoru w komunikacji miejskiej. Dwa lata pracy przy tym programie były czasem bardzo intensywnej nauki.

Przedsiębiorstwo uczestniczyło także w warsztatach organizowanych m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgi oraz Niemczech.

Trzy nowe pojazdy już w tym roku

Według przyjętej strategii, do 2035 roku wszystkie pojazdy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Wejherowie mają zostać wymienione na zeroemisyjne. Proces ten będzie się odbywał na zasadzie ekspiracji – stopniowo wycofywane pojazdy spalinowe zastępowane będą zeroemisyjnymi. Planowana, docelowa liczba ekologicznych autobusów w zasobach MZK Wejherowo ma wynieść 45.

Autobusy, do których zakupu się przygotowujemy – w tym pierwszym rozdaniu – będą pojazdami z napędem elektrycznym, z ładowaniem plug in na terenie Zajezdni MZK

– objaśnia prezes zarządu MZK Wejherowo.

W następnych latach powinny to już być pojazdy z napędem wodorowym – elektryczny silnik będzie zasilany poprzez elektrolizę wodoru na prąd. Ponieważ nie jestem tego stuprocentowo pewny, zaznaczyliśmy w naszej strategii, że być może będą to pojazdy elektryczne z ekspanderem wodorowym, czyli korzystające z dwóch możliwych źródeł napędu.

Obecnie zakład przygotowuje się do zakupu trzech pierwszych pojazdów. Jak podkreśla prezes zarządu MZK Wejherowo, marka pojazdu nie jest z góry określona. Ważna jest kwestia utrzymania jakości świadczonych usług.

Oprócz zeroemisyjności nacisk położony zostanie na ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi, jakość wykonania, sprawy związane z bezpieczeństwem, przewożeniem osób niepełnosprawnych czy wózków

– tłumaczy.

Pojazdy zeroemisyjne, które zakupi wejherowski zakład, będą całkowicie zeroemisyjne, także w kwestii ogrzewania. Ich specyfikacja pozwalać ma na wykonanie pełnego kursu, bez konieczności doładowania w trasie.

Przypomnijmy, że pod koniec 2020 w Wejherowie rozpoczęły się testy autobusów zeroemisyjnych. Do tej pory na ulice miasta wyjechały trzy takie pojazdy, każdy innej marki.

Jak zaznacza prezes MZK Wejherowo, stopniowe wprowadzanie proekologicznych autobusów będzie wiązać się ze wzrostem kosztów eksploatacji.

Pierwszą przymiarkę do kosztów, jak wyglądałyby one na przestrzeni najbliższych 10 lat gdybyśmy zaczęli wdrażać taki model transportu, wykonaliśmy już w 2016 roku. Znamienne jest to, że w 1998 miasto przyjęło pierwszą strategię wymiany taboru. Z pojazdów zabytkowych przeszliśmy na te, które dzisiaj jeżdżą na ulicach. Okazało się, że nas na to stać i bilety są kupowane

– mówi Czesław Kordel.

Do tego aby stwierdzić, czy jest drogo czy tanio trzeba mieć punkt odniesienia. Przyjęliśmy taki i wzrost cen kształtował się na poziomie od 8 do 16 %. Na przestrzeni tylu lat jest to tak naprawdę niewiele. Jak będzie teraz, po prawie 24 latach później, to nie warto się emocjować. Warto pamiętać, że walczymy o czyste środowisko dla wszystkich mieszkańców, gości i turystów odwiedzających nasze miasto.

 

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wejherowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto