MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Leśnice osiągnęła półmetek

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Trwają prace związane z budową drogi ekspresowej S6 na najdłuższym odcinku na Pomorzu Bożepole Wielkie - Leśnice (ok. 22 km).
Trwają prace związane z budową drogi ekspresowej S6 na najdłuższym odcinku na Pomorzu Bożepole Wielkie - Leśnice (ok. 22 km). Marcin Kapela
Budowa drogi ekspresowej S6 z Bożegopola Wielkiego do Leśnic jest już zaawansowana w pięćdziesięciu procentach. Prace postępują zgodnie z planem. W najbliższym czasie w trzech przypadkach nastąpi zmiana organizacji ruchu, w tym w Mostach. Pierwsi kierowcy pojadą drogą ekspresową w trzecim kwartale 2025 r.

Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Leśnice na półmetku

Z najwyższego punktu budowy, na około 5 kilometrze, naprzeciw skarpy największego wykopu na odcinku Bożepole Wielkie - Leśnice dobrze widać, jak ogromna jest to inwestycja. To z tego miejsca pozyskiwany jest materiał niemal w stu procentach zabezpieczający potrzeby budowy.

- Inwestycja jest w połowie zaawansowania rzeczowego. Utrzymujemy tempo robót zgodnie z harmonogramem. Nie widzę zagrożeń i wszystkie asortymenty są w planie. Niektóre, jak prace przy obiektach mostowych i branżowych, wyprzedzają plan - mówi Daniel Kwiatkowski, kierownik budowy odcinka trasy S6 Bożepole Wielkie - Leśnice.

Trzy zmiany w organizacji ruchu

W ciągu najbliższych miesięcy planowane jest wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu w trzech przypadkach na terenie tego odcinka S6.

W maju rozpoczęły się prace bitumiczne na trasie zasadniczej drogi ekspresowej S6, tuż za Lęborkiem w kierunku Leśnic. Na 2-3 kilometrze, za około miesiąc nastąpi przełożenie ruchu z Drogi Krajowej 6 na prawą, projektowaną jezdnię S z wykonaną warstwą bitumiczną.

- Zrobimy to po to, żeby móc wykonać jezdnię lewą, czyli to miejsce, po którym teraz porusza się ruch publiczny po DK6.

Druga organizacja tymczasowa ruchu zostanie wprowadzona na węźle Bożepole Wielkie, czyli na końcu odcinka.

- Ta organizacja umożliwi nam wykonanie końca projektowanej drogi ekspresowej i wpięcie się w ten fragment, który niedawno został oddany do ruchu. Tam przerzucimy ruch na węzeł i drogę dojazdową.

Trzecia, najbardziej newralgiczna zmiana w organizacji ruchu będzie w Mostach, na 8-9 kilometrze.

- W wyniku rozmów z władzami Lęborka o ponad miesiąc przesunęliśmy przełożenie ruchu. Wiemy, jakie są utrudnienia w szczycie sezonu letniego i wyszliśmy naprzeciw. Pierwotny plan był taki, że mieszkańcy ulicy Witosa w Mostach mieliby możliwość dostać się tam dopiero po uruchomieniu naszego wiaduktu. W wyniku rozmów z władzami Lęborka znaleźliśmy rozwiązanie, że około miesiąca po puszczeniu ruchu na drodze ekspresowej wykonamy dodatkowy dojazd jednokierunkowy do ulicy Witosa, żeby zmniejszyć uciążliwość dla mieszkańców.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamknie dla ruchu fragment ulicy Kwiatowej w Mostach od skrzyżowania do przejazdu kolejowego pod koniec lipca a jak niedawno planowano, pod koniec czerwca. GDDKiA przemeblowała harmonogram na prośbę władz miasta. Zamknięcie skrzyżowania w Mostach spowoduje, że w sezonie letnim ruch do Łeby zostanie przekierowany przez centrum Lęborka ulicami Abrahama, Krzywoustego, Zwycięstwa, Aleją Niepodległości i Kossaka.

Docelowa organizacja ruchu nie przewiduje połączenia ul. Witosa (ul. Kwiatowa) z drogą S6 (obecnie DK6), a dojazd do tej ulicy będzie możliwy jedynie poprzez węzeł Lębork Wschód i dalej drogami lokalnymi np. przez ul. Wileńską.

Wprowadzenie tymczasowego organizacji ruchu w tych trzech miejscach będzie oznaczać już pełny front na zakończenie kolizyjnych odcinków trasy ekspresowej, które są jeszcze do wykonania.

Liczba pracowników zaangażowanych w budowę tego odcinka drogi ekspresowej jest zmienna.

- W związku z dochodzeniem nowych asortymentów, ale obecnie jest to około 300 pracowników na budowie. Przy robotach ziemnych i bitumicznych nasz system pracy jest dekadowy, czyli pracujemy od poniedziałku do kolejnego czwartku, by po tym mieć wydłużony weekend.

Do budowy wykorzystywanych jest około 100 wywrotek transportujących masy ziemne, masy bitumiczne i inne materiały sypkie, około 30 koparek, 20 spycharek, 20 walców.

- Wszystkie prace toczą się zgodnie z harmonogramem. Planowane oddanie drogi do użytku to III kwartał 2025 r. - mówi Mateusz Brożyna, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Gdańsku.

Budowany przez Budimex odcinek ma 22 kilometry. W ramach jego realizacji przewidziano m.in. 17 dużych obiektów inżynierskich, w tym dwóch estakad, a także 11 mniejszych obiektów. Co więcej, drogi przecinające się z przyszłą drogą ekspresową mają również zostać przebudowane, a cała trasa zyskać infrastrukturę służącą ochronie środowiska jak przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, czy system odwodnienia. Koszt to 718 669 944,83 zł.

Budowana droga, przebiegająca przez powiaty wejherowski i lęborski, początek ma od węzła w Bożympolu Wielkim (gm. Łęczyce), gdzie łączy się z powstałą już trasą, prowadzącą do Gdyni. Dalej biegnie wzdłuż linii kolejowej 202 i przecina zalesiony teren oraz zabudowania. Na wysokości Mostów (gm. Nowa Wieś Lęborska) skręca na południe, aby ominąć Lębork i zakończyć się na wysokości Leśnic.

Trasa będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i z pasem awaryjnego postoju. Budimex wybuduje też węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce. Powiększy się też istniejący węzeł w Bożympolu Wielkim. Oto, co jeszcze obejmuje zakres inwestycji:

  • przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą;
  • budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • budowę estakady nad istniejącą drogą wojewódzką nr 214, linią kolejową nr 229 oraz 237, rzeką Okalica oraz drogą powiatową nr 1330G;
  • budowę pozostałych obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej;
  • budowę obiektów mostowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych i łącznic węzłów;
  • budowę przepustów pod obwodnicą i pod pozostałymi drogami oraz zjazdami;
  • budowę oświetlenia drogowego;
  • budowę kanalizacji teletechnicznej;
  • budowę systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających;
  • realizację urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne/infiltracyjne,
  • budowę infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych, sieci i urządzeń oczyszczających ścieki sanitarne, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających i innych;
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury technicznej, w tym: linii elektroenergetycznych i teletechnicznych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych;
  • wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg oraz wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego takie, jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia (np. przy zbiornikach retencyjnych);
  • rozbiórkę obiektów budowlanych, w tym budynków mieszkalnych;
  • opracowanie dokumentacji powykonawczej;
  • wykonanie wszelkich innych robót i opracowań, jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji;
  • uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji
od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Leśnice osiągnęła półmetek - Lębork Nasze Miasto

Wróć na wejherowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto