Nowa droga krajowa planowana jest pomiędzy Lubiatowem, a drogą S6 na węźle Łęczyce. Wstępnie ma być jednojezdniową drogą klasy GP o długości ok. 30 km.
- Jesteśmy na początkowym etapie prac projektowych, kiedy to rozważa się alternatywne korytarze przebiegu drogi - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
O przebiegu osi w w poszczególnych dwóch wariantach przedstawiciele GDDKiA opowiedzieli podczas spotkania informacyjnego w Urzędzie Gminy Choczewo. Pytań od mieszkańców nie brakowało.
- Jak to jest możliwe, że nie ma pozwolenia na budowę elektrowni jądrowej, a państwo planujecie nam tutaj drogę - zastanawia się pani Agnieszka.
- Jeżeli elektrownia jądrowa ma powstać, to wcześniej potrzebuje zarówno infrastruktury drogowej, jak i kolejowej, którymi będzie dowożony transport na budowę - wyjaśnia Jarosław Sobolewski, kierownik projektu GDDKiA w Gdańsku. - Ponieważ została już podjęta w grudniu ubiegłego roku decyzja o lokalizacji pod budowę elektrowni, to od razu poszły nasze działania. Mianowicie zlecenie dokumentacji projektowej dla drogi krajowej oraz dla linii kolejowej. Wiemy, że został już złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla elektrowni. Polskie Elektrownie Jądrowe przygotowują swoją inwestycję. My natomiast przygotowujemy inwestycję związaną z budową dróg krajowych, a PKP PLK związaną z linią kolejową. To wszystko toczy się w jednym czasie z prostej przyczyny. Inaczej nie da się tej kompleksowej inwestycji zrealizować. Trzeba po prostu współdziałać - podkreśla.
Mieszkańców gminy Choczewo nurtowały też m.in. kwestie związane z rolnictwem.
- W jaki sposób chcecie zapewnić ciągłość dojazdową dla rolników? Dużo z tych dróg przecina pola w połowie. W czasie żniw, czy prac polowych to duże utrudnienie, żeby dostać się z jednego miejsca na drugie, a patrząc na tak szeroką inwestycję, to nie będziemy dojeżdżać do Żelaznej, żeby dojechać dalej 500 m na pole - zwraca uwagę jedna z mieszkanek.
- Taka droga krajowa przecina istniejące nieruchomości, które są w tej chwili użytkowane. Mamy tego świadomość - mówi Sobolewski. - Standardy są następujące. Jeżeli buduje się drogę krajową, to nie ma z niej oczywiście zjazdów, bo to droga główna ruchu przyspieszonego. Nie mniej jednak jest to oczywiste, że muszą państwo, jako właściciele tych nieruchomości, dojeżdżać do swoich posesji. W związku z tym będziemy projektować wzdłuż drogi krajowej drogi dojazdowe. Czyli drogi o szerokości np. 3,5 metra z mijankami, które będą umożliwiać państwu dojazd do poszczególnych posesji - tłumaczy kierownik.
Mieszkańcy zwrócili także uwagę, że powstanie takiej drogi może narazić ich na większą uciążliwość hałasu komunikacyjnego.
- Jeżeli powstanie ta droga, czy powstaną ściany dźwiękoszczelne? - pyta pani Sylwia.
- Na etapie opracowywania materiału do wydania decyzji środowiskowej będą przeprowadzone analizy hałasu. Jeżeli będą przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu, to trasa znajdująca się w strefie uciążliwości zostanie zabezpieczona- tłumaczy Iwona Miśkiewicz, naczelnik wydziału ochrony środowiska w gdańskim GDDKiA.
W trakcie spotkania zostały też poruszone kwestie dotyczące m.in. odległości drogi od najbliższych zabudowań. Drogowcy wyjaśnili, że np. w Choczewku jeden z wariantów zakłada 260 m.
Uczestnicy spotkania mogli wszystkie swoje opinie i pytania zawrzeć w przygotowanym formularzu. Czas na jego wysłanie mieszkańcy mają do 22 listopada 2022 roku. Mogą tego dokonać za pośrednictwem tradycyjnej poczty na adres: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, ul. Subisława 5, 80-354 Gdańsk lub faksem na nr (058) 511 24 05 albo pocztą elektroniczną (w postaci skanu) na adres: [email protected] z dopiskiem „Konsultacje społeczne – DK Lubiatowo – S6”.
Tematem listopadowego spotkania w Choczewie było wyłącznie usytuowanie drogi. Natomiast skrzyżowania i drogi dojazdowe do przyległych nieruchomości - jak poinformowało GDDKiA - będą projektowane w dalszym etapie i zaprezentowane mieszkańcom gmin na drugim spotkaniu informacyjnym w 2023 r.
Jak przebiegają drogi w poszczególnych wariantach?
Wariant 1, czyli tzw. "czerwony" przebiega po wschodniej stronie miejscowości Żelazno, drugi "fioletowy" po zachodniej części. Budowa drogi podzielona będzie na dwa zadania. Pierwsze obejmuje 11-kilometrowy odcinek od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej 213, a drugi 17-kilometrowy odcinek od DW213 do S6.
Według założonego harmonogramu przez GDDKiA w 2022 roku mają zostać zatwierdzone ostateczne osie dróg dwóch wariantów. Z kolei 2023 roku ma być rokiem projektów: pasa drogowego, skrzyżowań, dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich i przebudowy infrastruktury technicznej (kanalizacji deszczowej i sanitarnej, teletechnicznej, sieci gazowych i elektroenergetycznych). Kolejnymi etapami inwestycji mają być decyzja środowiskowa i przetarg w 2024 roku, projekt budowlany w 2025 roku, uzyskanie decyzji ZRiD i początek budowy w 2026 roku. Oddanie trasy do użytku planowane jest na 2027 rok (zadanie 1) i 2028 rok (zadanie 2).
Dodajmy, że we wtorek, 8 listopada 2022 roku, na godz. 18 planowane jest spotkanie przedstawicieli GDDKiA z mieszkańcami gminy Łęczyce. Odbędzie się ono w szkole przy ul. Topolowej w Łęczycach.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?